باز هم بهار...
امروز آرام از ميان قبور مردگان شهرم گذشتم ،درست در دقايق مانده به تحويل سال نو . خانومي عينك دودي زده بود،راديو را روشن كرده بود و رو به روي قبر شوهرش با صداي تصنيف سنتي مي گريست ، خانوم ديگري سرش را روي قبر مادرش گذاشته بود و بغض كرده و آرام با او نجوا مي كرد. خانواده اي كمي آن طرف تر دور مزار فرزند از دست رفته حلقه زده بودند ،مي شد اشك را دور چشمان پسري كه به نظر برادر صاحب قبر مي رسيد ،به خوبي ديد.
راستش يك لحظه شايد ترسيدم ،حس سخت و دشوار آدم غفلت زده اي كه خود را تنها ثانيه اي به مرگ نزديك مي بيند...پسرها ،دخترها ،مادر ها ،پدر بزرگ ها ،همه و همه ارام و بي صدا رفتند و در اين ساعات سال جديد ديگر كنار ما نيستند، از ان ها تنها خاطره هاي خوب و تلخشان كنار ما برجاي مانده ،و چه خوب مي شود كه خاطره هاي خوبمان در يادها بماند و چه بد اگر...خدا نكند!
با آن كه مادر آرام و شمرده راه مي روند اما به لطف خداي مهربان ، لحظاتي قبل از تحويل سال بر سر مزار مطهر شهدا رسيديم ،همه كس،همه سن و همه تيپ كنار هم و آرام دعا مي كردند ،راستش رويم نمي آمد بر سر قبر شهدا بروم بس كه قول دادم و عمل نكردم ،اما چه كنم كه هنوز گوشه اي از دل باقيمانده ام تكه سنگي از وروي مزار شهداست ، مزار شهداي با صفاي شهر عزيز و نجيبم : رشت.
آرام و بي صدا كنار رديف "گمنام" خزيدم ، "يا محول...حول..." را آرام زمزمه كردم تا سال 1392 هم با نجابت سال هاي قبل از راه رسيد...
خيلي ثانيه ها،ثانيه هاي زيبايي است ،هر چقدر هم كه بد و غمگين و رنجور باشي باز هم دلت نمي آيد كه به مردم اطرافت تبريك نگويي ، دلت لحظه اي هم كه شده ،حتي به قدر ثانيه اي كوتاه گويا همپاي "بهار" عروس مي شود و به "دل" بودنش مي بالد ... هرچند براي امثال من ،باز "روز" از "نو" رنگ فراموشي مي گيرد!

به سرمايه هاي زندگيت فكر مي كني ، خانواده ، بستگان و دوستاني مهربان كه بايد مراقبشان باشي كه مبادا ساده از كنارشان عبور كني و بگذري و فراموششان كني. زندگي ما چون چشم بر هم زدني مي گذرد و تنها ياد نيك از ما نزد آفريده گان و مردم باز مي ماند و نيت خالصانه و با صفا نيز نزد خدا .
براي همه ي دوستان و عزيزانم آرزوهاي خوب مي كنم، اما چه آرزويي بهتر از دعاي فرج براي فرزند مادر سادات(س) ؟
اميد دارم سال جديدمان سال ظهور باشد و يا حداقل مقدمه اي براي ظهور حضرت غريبش كه گفته اند : "فرجنا به فرجه" ... دعا مي كنم همه در كنار هم لبريز از علم و محبت حقيقي باشيم.
اللهم عجل لوليك الفرج...
